Flows

Hieronder wordt een (vereenvoudigd) schematisch overzicht weergegeven van de flows voor:

  • Onboarding van nieuwe gebruikers
  • De 3 meestgebruikte diensten:
    • Facturen insturen
    • Betalen
    • Banktransacties ophalen

Onboarding

Partners kunnen op verschillende manieren hun gebruikers in staat stellen om de diensten van Bizcuit te gebruiken. Bizcuit streeft ernaar om het voor partners zo makkelijk en passend mogelijk te maken om gebruikers te onboarden. De volgende 3 scenario’s komen in de praktijk voor en worden ondersteund:

  1. Een gebruiker wil vanuit de partner applicatie (bijvoorbeeld een boekhoudpakket) een bankrekening koppelen
  2. Een gebruiker (bijvoorbeeld de boekhouder) wil iemand anders (bijvoorbeeld de DGA van een klant waarvoor de boekhouder de administratie verzorgt) uitnodigen om een bankrekening te koppelen
  3. Een gebruiker gebruikt reeds de Bizcuit app en wil een bankrekening en een partner applicatie (zoals een boekhoudpakket) koppelen om de banktransacties op te halen en te delen met de partner applicatie

In alle drie de scenario’s zijn er 2 toestemmingen (consents) nodig van de Bizcuit gebruiken (= de rekeninghouder):

[1] Toestemming om banktransacties te delen met de partner applicatie (toestemming onder AVG wetgeving)

[2] Toestemming om banktransacties op te halen bij de bank (toestemming onder PSD2 wetgeving)

De manier van initiëren van het toestemmingsverzoek en de volgorde van het geven van toestemming verschilt, maar het eindresultaat is hetzelfde, namelijk dat banktransacties automatisch worden opgehaald bij de bank en terecht komen in de partner applicatie.

In de scenario’s 1 en 2 wordt het toestemmingsverzoek geïnitieerd vanuit de partner applicatie. Het enige verschil tussen deze scenario’s is dat er bij scenario 2 een email tussenstap in het proces is opgenomen. De email wordt gestuurd op initiatief van de gebruiker van de partner applicatie en stelt een ander persoon, namelijk de rekeninghouder, in staat om de rekening te koppelen. Na het verlenen van de 2 toestemmingen zoals hierboven beschreven, zal Bizcuit automatisch de banktransacties ophalen bij de bank (minimaal 4x per dag) en kan de partner applicatie automatisch banktransacties ophalen bij Bizcuit (= pull vanuit partner applicatie).

In scenario 3 wordt het toestemmingsverzoek geïnitieerd binnen de Bizcuit app. Nadat de bank gekoppeld is, kan de gebruiker vanuit Bizcuit de partner applicatie koppelen om ervoor te zorgen dat Bizcuit de banktransacties automatisch aflevert in de partner applicatie (= push vanuit Bizcuit platform).

Facturen insturen, betalen en banktransacties ophalen

Nadat de bankrekening gekoppeld is met Bizcuit en de koppeling met de partner applicatie tot stand is gebracht (vanuit de partner applicatie, of vanuit Bizcuit, zie hierboven), is het mogelijk om het hele proces van het betalen, boeken en afletteren van facturen te automatiseren!

Stappen:

  1. De eerste stap is het ontvangen van de factuur in Bizcuit. Facturen ontvangen kan via verschillende kanalen, zoals e-mail, upload of scannen via de Bizcuit app. Bizcuit herkent de gegevens uit de factuur in realtime (of verwerkt de gegevens uit een meegestuurde UBL e-invoice). Na goedkeuring in de Bizcuit app, wordt de factuur (optioneel inclusief UBL) naar de partner applicatie gestuurd.
  2. Het boekhoudpakket boekt de factuur in de administratie. Hierdoor ontstaat een openstaande post (accounts payable). In Bizcuit kunnen we openstaande posten vanuit het boekhoudpakket inzichtelijk maken (incl. het onderliggende document) en de gebruiker de mogelijkheid geven om de factuur te betalen. Voor meer informatie over deze mogelijkheid, neem contact op met partners@bizcuit.nl.
  3. De meeste boekhoudpakketten bieden de mogelijkheid om meerdere openstaande posten in 1x te betalen middels een betaalbatch. Vaak is dit een SEPA PAIN bestand dat geëxporteerd kan worden, om deze vervolgens weer te importeren in internetbankieren. Met Bizcuit kan dit veel gemakkelijker; de betaalbatch kan via de API aan Bizcuit worden aangeboden voor goedkeuring en betaalinitiatie bij de bank. De Bizcuit gebruiker krijgt direct automatisch een notificatie als er een betaalopdracht klaarstaat. Dit maakt het proces van betalen van facturen, belastingen en/of salarissen een stuk makkelijker!

De API documentatie is hier te vinden:
https://app.bizcuit.nl/openapi/documentation/

Voor meer informatie of in geval van vragen, neem contact op met partners@bizcuit.nl. We komen graag in contact!