Bizcuit Groep investeert EUR 1.200.000 in snelgroeiende scale-up Klippa ondanks COVID-19

De Nederlandse scale-up Klippa ontvangt vandaag een investering van 1,2 miljoen euro, met de fintech disruptor Bizcuit Groep als hoofdinvesteerder. Klippa zal 1 miljoen euro gebruiken voor internationale expansie en versnelde innovatie en 200.000 euro gaat naar het uitkopen van early-stage angel investors. Het is een opvallende investering in tijden van economische onzekerheid door de COVID-19 uitbraak.

Medeoprichter en CEO van Klippa Yeelen Knegtering: “De COVID-19-crisis maakt het digitaliseren van bedrijfsprocessen en werken op afstand belangrijker dan ooit. Met onze tools kunnen werknemers hun administratieve taken altijd en overal uitvoeren, waardoor bedrijven veilig op afstand kunnen werken en hun administratieve proces circa 70 procent kunnen versnellen.”

Van klant naar investeerder
De partijen kwamen voor het eerst met elkaar in aanraking toen de dochterondernemingen van de Bizcuit Groep, Minox (boekhoudsoftware) en Bizcuit (fintech platform voor ondernemers en softwarepartners), gebruik gingen maken van Klippa’s API’s voor slimme documentverwerking.

Hessel Kuik, eigenaar en CEO van de Bizcuit Groep: “Na een grondig selectieproces kozen we Klippa als partner om ons te voorzien van hun best-in-class oplossing voor de automatisering van financiële documentverwerking voor onze klanten. Klanten besparen hiermee veel tijd en houden meer tijd over voor hun core business. Daarnaast kunnen onze developers focussen op het ontwikkelen van onze eigen best-in-class oplossingen, waardoor we onze klanten kunnen voorzien van hoge kwaliteit totaaloplossingen. We werken al ruim drie jaar samen met Klippa en we hebben hun technologie ingebed in verschillende van onze proposities. We waren onder de indruk van de mogelijkheden die zij bieden en de snelheid en kwaliteit van de documentverwerking, en hebben daarom besloten onze zakelijke relatie naar een hoger niveau te tillen door als investeerder toe te treden.”

Knegtering: “We zijn erg blij met de samenwerking met de Bizcuit Groep, zij snappen onze filosofie en delen onze digitale visie. Veel bedrijven worstelen nog steeds met het handmatig verwerken van documenten als facturen en bonnetjes, waardoor zij kostbare tijd verspillen. We verwachten dat veel bedrijven juist nu zullen willen digitaliseren, gezien er veel vanuit huis wordt gewerkt. Maar ook als we straks weer naar kantoor kunnen, zal digitalisering belangrijk zijn om financieel gezond te blijven.”

Uitbreiding
De investering is de vierde sinds de oprichting van de software scale-up in 2015. De scale-up betrad vorig jaar de Duitse, Franse en Spaanse markt vanwege de grote vraag naar innovatieve technologie. Knegtering: “In de eerste zes maanden verwerkten we in elk land al meer dan 100.000 documenten per maand. In 2020 verdubbelen we onze inspanningen om nog meer bedrijven te kunnen helpen met onze tools. Komend jaar zullen we onze slimme technologie ook aanbieden in Zwitserland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk.”

Over Klippa
Klippa is een Groningse scale-up die in 2015 werd opgericht door zes IT-specialisten. Het bedrijf heeft als doel om omslachtige documentstromen te digitaliseren en automatiseren aan de hand van moderne technologieën, zoals machine learning en OCR. Inmiddels heeft het tech-bedrijf ook een kantoor in Amsterdam, bedient het meer dan duizend klanten in het binnen- én buitenland en heeft het diverse productlijnen in de markt. Dit zijn bijvoorbeeld apps en software voor het verbeteren van administratieve processen, het scannen van bonnen en facturen, declaratieverwerking, identiteit validatie en data-extractie.

Over Bizcuit Groep
De Bizcuit Groep levert oplossingen voor boekhouden, documentverwerking, bankieren en PSD2-betaaldiensten aan ondernemers, accountants en softwarepartners. De groep ontwikkelt en verkoopt B2B-cloud-oplossingen die het leven van MKB- en ZZP-ondernemers makkelijker maken en investeert in bedrijven met diezelfde doelstelling. De Bizcuit Groep investeert op basis van de potentie van bedrijven, de toegevoegde waarde die de Bizcuit Groep kan brengen, de toegevoegde waarde van het bedrijf voor het portfolio van de Bizcuit Groep en voor haar partners, en het borgen van samenwerkingen met strategische partners.